Snadno k matuře! 2-díl

Milý čtenáři,
koukám, že tato rubrika vás velice chytla a proto je tu další díl! Momentálně ho píšu ještě z toho nadšení, jak moc se vám líbí, ale vy ho uvidíte až za dlouho. :D Nyní koukám, že se vám první díl opravdu velice líbil a proto jdeme na další.


Další kniha, o které se dnes budeme bavit, je jedna z mých nejoblíbenějších. Četla jsem ji již na základní škole jako jedna z mála. Měli jsme za úkol v nějakém určeném období přečíst tuto knihu a poté nás čekal test nebo jsme o ní měli mluvit před třídou - nevím teď úplně přesně. Samozřejmě jak to všichni víme, mnozí to nečetli a spoléhali na internet. Já jsem si dala jasný harmonogram, kdy každý večer jsem měla přečíst minimálně deset stránek. Ale některé večery to nešlo. Nemohla jsem přeci skončit uprostřed kapitoly, která byla tak napínavá! :D

No ale nebudu vás už dále napínat. Jedná se o knihu Robinson Crusoe.

Robinson Crusoe

Autor           - Daniel Defoe
Vydání         - 1986, úplně první - 1719
Žánr             - dobrodružný román
Druh            - epika
kompozice   - chronologická

Autor:

- Narodil se roku 1660 a zemřel 24. dubna 1731
- byl to významný anglický spisovatel, novinář a představitel novoklasicismu
- toto je jeho první román
- psal i satirická díla, kdy byl vězněn a také v té době vydával časopis
- další díla: Roxana, Esej o projektech

Děj:

- kniha začíná ve městě York v Anglii, kde žil bohatý obchodník
- jeho jméno každý komolil a proto ho nazývali Crusoe
- tento obchodník měl tři syny - první zemřel v bitvě, druhý také zemřel, ale nikdo nevěděl jak
- Robinson (poslední syn obchodníka) miloval lodě a proto často chodil do přístavu, což se rodičům příčilo
- jednou potkal svého kamaráda a spolu tajně vypluli
- osmý den přišla veliká bouře, loď se potopila, ale naštěstí se nikomu nic nestalo
- byli v Londýně a odtamtud ho vyzval kapitál ať pluje zpátky s ním
- přepadli je piráti a Robinson padl do otroctví
- chtěl ovšem utéci a vtom mu pomohla portugalská loď
- loď znovu postihla bouře a z té se dostal jen Robinson, který se ocitl na neznámém ostrově
- poté popisuje, jak začíná lovit, jak si postavil přístřešek, jak si vyráběl zbraně
- později prozkoumával ostrov, vyráběl hrnce, pekl chleba, ochočil si kozy
- jednou na ostrov připluli divoši a měli s sebou otroky
- Robinson chtěl jednoho zachránit a tím získal živého společníka, kterého pojmenoval Pátek
- jednou připlula anglická loď, která je oba vzala na palubu
- téměř po třiceti letech se opět Robinson vrací ke své rodině a do rodného Yorku

Rysy díla:

- dějové napětí jen v některých částech
- detailní popisy (pracovní postup, příroda kolem něho,...)
- oslava lidské práce, smyslu lidského života a jediné možnosti přežití

Postavy:

1) Robinson Crusoe
    - hlavní postava
    - utekl z domova kvůli touze po dobrodružství
    - je důvtiplný, vynalézavý a houževnatý

2) Pátek
    - Je primitivní domorodec, služebník a věrný přítel Robinsona

Jazyk a styl:

- podrobné vyprávění
- forma deníku je napsaná v ich-formě
- kniha je napsaná ve spisovné češtině
- má jednoduchý děj

Můj pohled:

Můj pohled už jste mohli zaznamenat v úvodu. Tato kniha je opravdu skvělá a patří mezi mé oblíbence. Jak už jsem jednou zmínila četla jsem ji již na základní škole a nyní jsem se k ní vrátila. I dnes jsem ji četla s obrovským nadšením a stránky se otáčeli skoro sami. 
Tuto knihu opravdu všem doporučuji, je jedním slovem BÁJEČNÁ

________________________________________
A jak se kniha líbila vám?
Podělte se o svůj názor. :)

Komentáře

Oblíbené příspěvky